Dakar 2021 očima našeho zaměstnance Davida Křípala

2021-08-19

Rallye Dakar 2021: Saudská Arábie ve znamení rozlehlých dun, rychlých pist a různých nástrah, včetně Covid-19. V lednu letošního roku proběhl již 43. ročník celosvětově známé Rallye Dakar. Jak letošní ročník probíhal, jaká byla omezení z důvodů pandemie a jaké zážitky si týmy odnesly? Zeptali jsme se našeho kolegy Davida Křípala, který je navigátorem v týmu Ultimate Dakar Racing.

Jak bys letošní Dakar popsal v jedné větě?

Je to tak obrovský závod co se týče jeho délky,  náročnosti na techniku i posádky a také logistiky,  plánování a všeho dalšího, že se to do jedné věty snad ani vložit nedá – byl to extrém, bylo to těžké a byl to ten správný Dakar, jaký má být.

Dosáhli jste 42. místa v celkovém pořadí ve své kategorii. Jak tento výsledek hodnotíš, jste s ním spokojeni? Měli jste nějaký cíl?

Po sportovní stránce spokojení nejsme, chtěli jsme útočit na umístění v top dvacítce. Na druhou stranu z více jak šedesáti aut opět mnoho posádek nedojelo a zůstalo za námi spoustu zvučných jmen a favoritů na medailové pozice. I z toho důvodu jsme po stránce celkového hodnocení spokojení, že jsme dojeli do cíle i přes všechny technické problémy, které nám letošní Dakar nachystal. To je pro nás obrovský úspěch. Spousta posádek ze závodu odstoupila, nedokončila, i když technické problémy byly v porovnání s našimi menší. Abychom toho dosáhli, museli jsme přistoupit k různým nouzovým řešením, abychom naši techniku do cíle dostali. Pro mě to znamená splnění mise Dakaru a naplnění jeho poselství.

Jak probíhala příprava a kdo se jí zúčastnil?

Jede se celkem 12 dní, letos se začínalo 3. ledna a celé to skončilo 15. ledna. To je stěžejní období, co se fanoušků a médií týká. Pro tým je to nicméně celoroční práce, už hned po našem návratu (technika a auto na lodi doplují na lodi zpět během února) se vše na plné obrátky řeší pro Rallye Dakar 2022. Probíhají jednání s partnery, řeší se novinky a úpravy na autě… Jedná se opravdu o celoroční přípravu jak techniky, tak fyzičky, která je v takovém závodě neuvěřitelně důležitá. Současně se odjíždí pár závodů, které v minulém roce odpadly z důvodu opatření  Covid-19.

Co obnáší fyzická příprava?

Závod je opravdu extrémně náročný. Sedíme 12 dní v autě a strávíme tam cca 10–14 hodin denně, v kabině je obrovská teplota dosahující v poušti až 65 stupňů Celsia. Fyzická, ale i psychická příprava je proto velmi důležitá. Během řešení  jakýchkoliv problémů v závodě, nárazech vozu, odstraňování technických závad, zvládání horka – člověk má „kde brát“. U nás jde o běžnou sportovní fyzickou přípravu, včetně návštěv sportovní lékařky. Musíme mít fond v rámci kardia, jezdíme na kole, běháme, trávíme čas v posilovně.  Při takto náročném závodě člověk dokáže zhubnout i 10 kilo za 14 dní (což se nám „podařilo“ například v roce 2018). Důležité je mít správně nastavenou také psychiku, aby člověk zvládal všechny menší i větší problémy, které mohou za závod nastat. Člověk v tu chvíli stojí uprostřed pouště daleko od všeho, je třeba vzít v potaz, že Saudská Arábie je obrovská - za den urazíme třeba vzdálenost mezi Českou Republikou a Chorvatskem  a to celé projíždíme v terénu po kamenitých pistách, ve vyschlých řečištích  a rozsáhlých dunových polích  a za celý den přitom nenarazíte na jakoukoliv známku civilizace. Člověk musí umět zabojovat.

Technická příprava musí být také náročná, co všechno v rámci ní řešíte?

S partnery řešíme jednak finanční podporu, ale také tu materiální – například s filtry MANN-FILTER se zaměřujeme na vhodnou filtraci v autě, která v takto náročném a prašném prostředí je nesmírně důležitá a filtry MANN-FILTER odvádí naprosto špičkovou práci. Co se týče přípravy, technický tým se připravuje individuálně. My s Tomášem hlavně po té fyzické stránce, mechanici se zase připravují v dílně, trénují a chystají veškerou techniku. My jsme menší tým, jedeme Dakar v pěti lidech (Tomáš Ouředníček, já a 3 mechanici). Vše je o financích a v rámci našeho rozpočtu si nemůžeme dovolit vzít na Dakar tolik personálu jako mají například jiné týmy, které mají vlastní řidiče doprovodných vozidel, fyzioterapeuty apod… Například tým South Racing, který zajišťuje servis a podporu pro vybrané jezdce v kategorii SSV měl letos na Dakaru 127 lidí – obrovské číslo.

Zmínil jsi podporu ze strany naší produktové značky MANN-FILTER. Chápeme správně, že v závodním autě využíváte naše filtry?

Ano, filtry MANN-FILTER jsou nedílnou součástí veškeré techniky – od asistenčních vozidel až po samotný závodní speciál. Funkční filtrace je v podmínkách, kde se naše technika pohybuje nesmírně důležitá a musím říct, že fungují  skvěle. Vzduchové filtry dokonale chrání náš motor i v tom nejextrémnějším prašném prostředí i v případě písečných bouří. Olejové filtry odvádí precizní práci pod maximální zátěží motoru  po celou dobu jeho životnosti, která je díky tomu i neuvěřitelných 40 000 závodních kilometrů a palivové filtry dokonale filtrují palivo, které v závislosti na zemích, kde se pohybujeme vykazuje různou kvalitu a množství nečistot.

Co všechno bylo oproti předchozím ročníkům jiné?

V loňském roce byly etapy hodně rychlé – jedna etapa  měla dokonce úsek, kde se jelo 18 km „rovně “ na azimut maximální rychlostí. V takovém úseku pak jedou auta 180 – 240 km/h. Pokud si člověk uvědomí, že jedeme v terénu, kde nikdo z nás nikdy nebyl – nevíme dopředu, co na nás na této trati může čekat ať už v podobě různých propastí ve vyschlých řečištích, nově navátých dun apod… tak právě takovéto úseky jsou velkým nebezpečím, na kterých se stalo mnoho vážných nehod. Organizátoři naštěstí zpětnou vazbu vyslyšeli a udělali změny, trasy postavili oproti předchozímu roku (první rok v Saudské Arábii a organizátoři se na něm prakticky učili) daleko těžší, etapy byly delší a technicky i navigačně  náročnější, střídaly se úseky v obrovských dunách s kamenitými koryty řek. Za nás to bylo opravdu dobře, jedeme tam obstát právě v tak náročném závodě, kterým má Dakar být. Přirovnal bych úspěch přípravy závodu k opravdu extrémnímu závodu z roku 2018, který se jel v Bolívii a Peru.

Jak celou soutěž ovlivnila pandemie koronaviru?

Letos to před závodem vypadalo všelijak, Saudská Arábie týden před začátkem zpřísnila opatření a téměř nikoho nepustila do země. Na druhou stranu je Rallye Dakar hodně izolovanou akcí, jede se v poušti a bivaky jsou oddělené od místní populace. My jako účastníci  naštěstí spadáme do kategorie  sportovců  a pro takovou událost se dá udělat výjimka. Nedovedu si představit, co by se muselo stát, aby se v příštím roce závod nekonal, pokud letos proběhl. Co se týče opatření samotných, pro vstup do Saudské Arábie byl třeba PCR test a po příletu následovala dvoudenní karanténa. Při pozitivním testu by nás nepustili do závodu, po příletu zpět to samé.

Soutěž měla celkem 12 etap, je to tak?

Ano, většinou se jede dvanáct etap, kdy v polovině nastává den volna. Posádky se musí nachystat na druhý týden závodu a udělat vše proto, aby technika, která už má první část Dakaru za sebou a mnohdy je to na ní i  na první pohled znát, dojela do cíle Rallye Dakar. Následujících 6. etap totiž není o nic lehčích a naopak organizátoři náročnost zvyšují.

Která z etap pro vás byla nejtěžší a jakou bys naopak vypíchl jako top?

Tím, že jsme měli docela dost technických problémů, je těžké říct, která etapa by byla tou nejsnazší. Nicméně jedny z nejtěžších etap byly ty na konci. Organizátoři tu dostáli svému slovu, že připraví to nejtěžší na závěr. Většinou už se poslední etapy berou jako poněkud lehčí, spousta týmů tak skončila třeba 20 km před cílem a závod nedokončila. Náročnost spočívala ve střídání terénů, dun, řečišť, pist. Důležité bylo přizpůsobit tomu rychlost – jiná jízda je v písčitých pistách a jiná zase v kamenitých, další kapitola jsou pak vysoké písčité duny. Naší výhodou je to, že pro Tomáše je to už osmý Dakar. Jsme sladění, bereme v potaz to, že jedeme v neznámém prostředí. Je třeba mít obrovský respekt k přírodě a jakýmkoliv změnám prostředí a trasy, kdykoliv může přijít bouřka a velká voda může zaplavit koryta řek, vítr změní tvar dun. Nejedeme úplně na hraně v místech, kde to situace neumožňuje.

Top etapou byla maratonská a předposlední etapa, mnoho týmů včetně nás zde mělo velké technické problémy, které jsme naštěstí zvládli vyřešit. Je to krásný pocit, překonat nástrahy Dakaru a vyřešit technické problémy, které se mohou zdát absolutně neřešitelné.

Jak trávíte čas mimo samotnou jízdu? Máte možnost se potkat s ostatními týmy?

Denní režim je hodně podobný, v 5:30 ráno nejpozději je budíček, v 7:00 mnohdy už třeba sedíme v autě. Málokdo ví, že máme před sebou například 500kilometrovou etapu a k té musíme ještě dojet. Po běžných cestách či dálnicích přejíždíme i na až 250 km vzdálené místo etapy, kde odstartujeme a jedeme v terénu mimo civilizaci například 500 km a po dojetí do cíle zase jedeme do bivaku po běžných cestách dalších 200 km. Reálně denně najedeme i k tisícovce kilometrů. Do bivaku přijíždíme klidně v 8 nebo 9 večer, začneme pracovat na autě a chystat vše na druhý den, opraví se vše, co je třeba a co opravit jde. Znamená to taky, že první jídlo dne máme v 6 ráno, druhé jídlo dne mezi 9 a 10 večer a ve 2 ráno se jde spát. Co se tedy týče volného času, pozdravíme  fanoušky, partnery, rodiny. S ostatními týmy panují přátelské vztahy, jsme ve stejném závodě, navzájem si můžeme pomoct a podpořit se.

Podle všeho jsi hned po návratu z Dakaru byl zpět v práci. Jaký byl návrat do České republiky?

Odlétali jsme 28. prosince 2020 a vrátili jsme se 15. ledna 2021 v noci. Vše probíhá při normální práci ve volném čase, na závod tedy vybíráme dovolenou i čas pro rodinu. Tentokrát to bylo příjemné, protože jsme měli ještě volnou celou neděli. Ale byly i veselejší návraty. Například při návratu z Maroka kvůli problémům na nájezdu na trajekt skrz imigranty a následně 3 000 km po Evropě jsem se vrátil v pondělí ve 3 ráno a po dvou hodinách spánku jsem byl zpět v práci.

Jaké jsou plány pro letošní rok? Co vás čeká?

Plánovat je v téhle době těžké, všechny závody se konají v zahraničí. V ČR pro tyto závody nejsou podmínky. Přípravy sice probíhají, ale nikdo neví, zda vše skutečně proběhne. Takže doufáme v odjetí alespoň některých závodů v rámci tréninku, příprava samozřejmě musí běžet dál.

-----------

Přejeme Davidovi a celému týmu Ultimate Dakar Racing hodně úspěchů do dalšího ročníku!